dimecres, 3 de setembre del 2008

Curs nou... vida nova?.

Encara no ens hem espolsat del tot l'arena de la platja de damunt ni, potser, s'ha diluït la sentor dels senders de la muntanya, quan ja tenim al davant, novament, l'inici de curs. Tot i que, per la nostra aficció a la premsa diària o a la ràdio del cotxe, hem seguit amb una certa desgana estiuenca ,tot cal dir-ho, les notícies relacionades amb educació, el nou curs es presenta amb una temperatura bastant elevada.

Lluny d'haver estat aquest període de vacances un bàlsam miraculós que convide l'administració educativa a reflexionar, a fer uns altres plantejaments per reconduir els desencontres amb les comunitats educatives i el propi Consell Escolar Valencià, el quasi insalvable distanciament amb els sindicats en les estratègies a seguir en política educativa... aquest lapsus temporal de vacances no ha servit per a una altra cosa que per fer més crua la ja crua realitat educativa.

25.000 xiquetes i xiquets valencians continuaran escolaritzats en aules prefabricades. O siga, en bacarrons. Aquest fet posa un interrogant ben gros a la suposada qualitat del sistema educatiu valencià. Qui en té la culpa?. Els xiquets i les xiquetes, no, per descomptat. La mala gestió política, potser?. La manca de finançament dels centres educatius públics?. Les inversions irresponsables en esdeveniments faraònics (circuit de la fórmula 1, per exemple)?.

Després de finalitzar el curs passat amb la més eloqüent demostració d'improvisació en matèria de regulació educativa (educació per a a ciutadania, programa èxit, currículum batxillerat, programes d'ensenyament en valencià, la concertació del batxillerat, l'anglés a l'educació infantil, etc), durant el mes d'agost la Conselleria ha publicat al DOCV 10 normatives diferents, entre les quals hi trobem el programa d'educació plurilingüe que ha estat publicat el 21 d'agost. La planificació brilla, com sempre, per la seua absència. Sense aquesta planificació, els centres educatius públics no disposen de prou marge de maniobra per organitzar-se.

A més, la nostra administració educativa viu instal·lada en la unilateralitat. Els grans temes educatius no es consensuen, ni a les meses tècniques ni a les meses sectorials, com tampoc no es fa al Consell Escolar Valencià. No es busca ni la complicitat ni la convergència amb les comunitats educatives.

Fins i tot, l'administració ignora FAPA-València i té la supèrbia de posar en dubte la seua representativitat democràtica. Una vergonya.

Quant al programa d'educació plurilingüe publicat el 21 d'agost, no garanteix cap finançament i, per tant, confia, com tantes vegades, en el sobreesforç voluntari dels centres educatius públics. Ja diu la dita valenciana: "amb diners, torrons". Tampoc no garanteix cap continuïtat a educació primària ni s'assegura que el professorat tinga una bona oferta de formació perquè l'assignatura s'impartesca amb un òptim nivell de qualitat. Ni enumera recursos didàctics... Ni s'ha fet una experimentació prèvia... Sospitem que sols es tracta d'un altre titular de premsa de vida exígua, una altra cortina de fum.

I ara, una convocatòria. FAPA-València ha convocat una assemblea informativa a l'IES Lluís Vives de València, el centre que hi ha davant de l'estació del Nord, el dia 11 de setembre, a les 6 de la vesprada, sobre l'assignatura Educació per a la Ciutadania.