dijous, 11 de desembre del 2008

Carta oberta als pares i mares


17 de desembre, vaga a tot l'ensenyament

Benvolguts, pares / Benvolgudes, mares:

El proper dia 17 de desembre hi ha convocada una vaga a tot l'ensenyament. Estaran convocats a esta vaga els professors i les professores de tots els centres educatius públics valencians. La raó que ha motivat esta vaga és l'arbitrarietat de la Conselleria d'Educació, amb el conseller Font de Mora al davant, d'impartir l'assignatura d'Educació per a la Ciutadania i el Drets Humans en anglés. Una arbitrarietat que amaga la intenció partidista i malsana de boicotejar el desplegament normal de la LOE, la nova llei d'educació que va aprovar el Parlament espanyol.

L'assignatura Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans forma part, amb la resta de continguts curriculars educatius, del procés de convergència educativa amb la Unió Europea. És, per tant, una assignatura que també existeix en els altres sistemes educatius europeus amb diferents denominacions. No es tracta de l'alternativa a l'assignatura de Religió, que és una matèria opcional, sinó una assignatura que difon els valors socials i individuals que construiran persones no solament formades acadèmicament, també educades amb els principis morals i ètics que aconsegueixen que la societat i el món tinguen rostre humà.

La Conselleria d'Educació s'ha valgut de les seues competències plenes en matèria educativa per desfigurar els continguts i els objectius de l'assignatura fins a convertir-la en una caricatura, en lloc de enriquir-la i adaptar-la més al nostre context social, cultural i educatiu. En aquest sentit, la decisió del Govern Valencià d'impartir-la en anglés crea un obstacle infranquejable als alumnes de 2on de l'ESO per aprendre els continguts i obliga el professorat a renunciar, a causa dels escassos coneixements instrumentals d'anglés de l'alumnat, a la metodologia que ha d'acompanyar inequívocament Educació per a la Ciutadania: la pedagogia activa, el debat col·lectiu, l'expressió d'opinions personals, l'anàlisi de situacions socials reals, la redacció d'enunciats, la lectura comprensiva de documents, les habilitats socials i emocionals, etc.

Estem convençuts que l'anglés s'ha d'aprendre com a assignatura i s'ha d'impartir des dels nivells educatius més baixos i crear una progressió educativa garantida i continuada als nivells educatius superiors per mitjà de programes trilingües o plurilingües que aporten als centres educatius una suficient dotació de plantilla de personal, de recursos i de finançament. Una llengua instrumental que és un instrument inadequat per a transmetre qualsevol tipus de coneixement, com és el cas de l'anglés pels condicionants descrits abans, no és un bon instrument i per tant s'ha de rebutjar. Les dues llengües oficials del País, el valencià i el castellà, són els instruments idonis per a fer esta tasca, també per requeriment legal del nostre Estatut.

A més a més, l'arbitrarietat de la regulació de l'assignatura d'Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans ha estat la gota que ha fet vessar el got en deixar en evidència la desatenció que pateix l'ensenyament públic. L'escàs finançament pressupostari any rere any, les deficients infraestructures educatives representades pels barracons i els pocs recursos materials i humans que el mantenen a la vora de la inanició són les característiques més identificatives de la política educativa del Govern Valencià. Cal, per això, mobilitzar-se per reivindicar una educació de qualitat per als nostres fills i filles.

És per tots els motius i raonaments abans exposats que vos demanem que el dia 17 de desembre s'absteniu d'enviar els vostres fills i filles a l’institut com una mesura de pressió i en solidaritat amb el col·lectiu de professors i professores que eixe dia estarà exercint el seu dret a la vaga.
[RECORDEU QUE HI HA CONVOCADA UNA MANIFESTACIÓ UNITÀRIA QUE EIXIRÀ DE LA PLAÇA SANT AGUSTÍ, VALÈNCIA, A LES 11 DEL MATÍ]